Höns på hjärnan

Tillbaka till soffan under det stora älghuvudet. Tillsammans med oss i biodlingskursen går en mor och dotter och utöver allt bisnack har vi dryftat både högt och lågt och kom till slut in på ämnet höns.
Jag har ju haft höns på hjärnan sen vi fick huset i Smara och tillåtit mig att drömma. Men har samtidigt haft lite frågetecken kring om det skulle fungera för oss.
Dessa damer visade det sig har haft höns i typ 40 år och när jag provade mina farhågor på dem slog de glatt bort dem och sa att det inte var något att oroa sig för, såklart skulle vi skaffa höns!

Så väl hemma igen på eftermiddagen började vi planera. M är faktikst ännu mer otålmodig än jag och började stega upp fram och tillbaka och planerade för att omedelbart åka och köpa virke till hönshuset.


Jag tror ändå på att man ska sova åtminstone en natt på saken och styrde över behovet att fixa  till ett annat projekt. Det gamla skelettet till växthus som flyttats runt på gräsmattan har vi slutligen bestämt oss för att inte plasta in. Istället ska vi flytta jordgubbarna från den gamla soffan och lägga nät över hela huset så det blir ett fint jordgubbshus.
Jag la ut kartonger över gräsmattan och hällde på rejält med flis. Har en stor hög med uppgrävda tuvor som legat och fryst sönder under vintern som jag nu skakar sönder med grepen. Supertråkigt är bara förnamnet men ganska tillfredställande när jag fyllde på lådorna som M snickrat under tiden.

Dagen därpå hade inte suget efter höns stillats en minsta promille. Däremot tänkte vi om lite på placeringen av hönshuset. Björnbäret får stryka på foten, det är ändå så grinigt taggigt. Vi sparar en kvist som kanske kan slå rot någon annanstans. Klätterrosen får växa vidare inne på hönsens innergård.
Följande dagar har ägnats åt att ta reda på allt som hönsen behöver i sitt hus för att trivas och för min del har jag läst på om hönsraser och säkert besökt flera hundra sidor.
Vi gjorde en dagsutflykt till Labbo i Örbyhus och strosade runt bland mängder av höns i alla storlekar och färger. Jag hade tänkt mig en tung, stor ras typ Brahma eller Orpington men väl där var det helt andra raser som lockade. På frågan om det skulle vara någon speciell färg på äggen svarade jag tveklöst nej först. Men sen när jag kom hem med mina nyiköpta ägg i såna härliga fäger börjar jag fundera, kanske ändå…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jag är helt snurrig och vaknar flera gånger per natt och kan inte tänka på något annat än höns.

Jo förresten. en annan sak som kom upp på kursen vara att ta sav från björk. Som de totala copycats som vi är åkte vi genast hem och valde ut lämplig björk. Borrade ett 2cm hål och satte ett rör i hålet. Sedan ytterligare ett mjukt rör ner i en petflaska som kilats fast. Detta ska vara fantastiskt nyttigt så nu håller vi en tumme!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Författare: Oslagbar men inte helt perfekt

Jag tycker om när saker inte är precis perfekta. Det är i det lite sneda, ojämna, knöliga som själen av personen bakom syns. Den här bloggen handlar om mina projekt, mina djur och mitt liv. Ingenting kommer någonsin vara helt perfekt här men jag tänker glatt dela med mig av det som händer runt omkring mig.

Lämna en kommentar